Leer je kind tot rust te komen met een eigen ontprikkel-plekje

Is jouw kind ook wel eens compleet overprikkeld en heb je geen idee meer hoe je hem of haar weer rustig kunt krijgen? Lees dan snel verder.
Voorkomen dat je kind overprikkeld raakt is uiteraard nog fijner. Zorg daarom voor een voorspelbare dagindeling (maak deze eventueel visueel d.m.v. een handige weekplanner) en plan vooral niet teveel activiteiten binnen een week. School is voor veel gevoelige kinderen al druk genoeg. Kinderen hebben echt rust nodig, juist als ze het keihard lijken te ontkennen! En een kind dat naar een schermpje kijkt lijkt weliswaar rustig maar krijgt wel degelijk veel prikkels binnen. Ook daarin grenzen aangeven kan veel onrust schelen, bijvoorbeeld door concrete afspraken op papier te zetten of uit te tekenen en vervolgens een kookwekker te zetten. Ga naast je kind zitten als de schermtijd bijna voorbij is, stel een geïnteresseerde vraag over hetgeen je kind kijkt/speelt, klets er even over en vertel daarna dat het bijna tijd is om te stoppen. Spreek iets concreets af, bijvoorbeeld potje afmaken of filmpje afkijken.

Maar goed, dan nog kan een kind overprikkeld raken en wil je je kind leren om weer tot rust te komen. Het maken van een vertrouwd plekje met de juiste hoeveelheid en soort prikkels kan hierbij helpen. Zie je dat je kind overprikkeld ‘dreigt’ te raken. Vertel dan dat het tijd is voor het ontprikkel-plekje en laat je kind er zelf naar toe gaan. Dus niet als straf maar als moment voor zichzelf!

Gebruik het ontprikkel-plekje ook bij kinderen die veel moeite hebben om de dag af te bouwen. Veel kinderen met inslaapproblemen zijn nog veel te alert als het bed-tijd is en hebben daardoor moeite met zich overgeven aan de slaap. Sommige kinderen vinden alleen slapen in hun kamer in het donker erg spannend en als ik dan doorvraag blijken ze ook overdag nauwelijks in hun eentje (boven) op hun kamer te spelen. Door dit te gaan oefenen voelt de kamer vertrouwder en lukt het ook beter om aan hun eigen bed en de stilte te gaan wennen.

Wat heb je nodig?

  • Een speeltentje, groot laken of zoals hier een wigwam
  • Gedimd licht, eventueel een vrolijke lichtslinger
  • Zachte voorspelbare muziek liefst met een koptelefoon
  • Zachte kussens en knuffels, evt. een zitzak
  • Een zachte of eventueel verzwaarde deken
  • Leesboeken, moppenboeken, prentenboeken of een luisterboek
  • Wat speelgoed om mee te bouwen of friemelen bijv. Lego, Kapla, Squigz
  • Potloden en papier, evt. kleurboek

Door een eigen hutje te creëren kan een kind letterlijk teveel prikkels buitensluiten. Het gedimde (gekleurde) licht zorgt voor een intieme sfeer en maakt je kind minder bewust van alles buiten de tent. Vertrouwde en geliefde muziek helpt om andere geluiden minder te laten binnen komen. Zachte knuffels, kussens en fleecedekens geven juist fijne prikkels en helpen om te ontspannen. Ken je de zorgenvriendjes al?  Kinderen kunnen hun zorgen opschrijven of tekenen en dit briefje in de mond van hun zorgenvriendje stoppen. Wanneer ze de rits dicht doen zijn de zorgen veilig opgesloten en kan je kind zich ergens anders op gaan richten. Een eventueel verzwaarde deken of knuffel geeft extra diepe druk en helpt om prikkels beter te verwerken.

Lezen is een geweldige manier om jezelf ergens anders op te richten en alles buiten het boek te vergeten. Moppen lezen zorgt bijna vanzelf voor een lach en boeken met veel grote afbeeldingen waarbij je kind iets specifieks moet zoeken (Zoals ‘De Gele Ballon’ of Pierre de Detective,  ‘Waar is Wally’) zorgen voor uiterste concentratie. De boeken uit de serie ‘Willewete’ zijn al geschikt vanaf 4 jaar om in te kijken (en voor te lezen) en vanaf een jaar of 7 om zelf te lezen. Door de vele afbeeldingen en interessante weetjes leren kinderen van alles over aansprekende onderwerpen als vulkanen, planeten en het weer maar ook over het bouwen van een huis of het reizen met de trein. Heel handig voor kinderen die (nog) niet zo dol zijn op lezen!

Een luisterboek is ideaal als je kind nog niet (goed) zelf kan lezen of als lezen teveel energie kost bijv. ‘Woezel en Pip’  ‘Kikker’ ‘Nijntje’ of voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar: ‘ ‘De Gorgels’, ‘Mees Kees’ of één van de eindeloze luisterboeken van Roald Dahl 

Speelgoed om mee te bouwen als Kapla, Squigz, Lego of Duplo geeft afleiding en laat je kind de tijd vergeten. Het tekenen of inkleuren van een kleurplaat werkt tevens rustgevend en daagt de creativiteit uit. Vraag vooral ook aan je kind zelf wat het nodig heeft om tot rust te komen op het plekje en probeer verschillende dingen uit om te zien wat het beste werkt.

Wist je dat ritmische bewegingen ook kunnen helpen om weer tot rust te komen? Mocht je een Wobbel in huis hebben dan is er op liggen met een kussentje en een deken ook heerlijk om relaxt heen-en-weer te schommelen. Voor meer speel-ideeën met de Wobbel klik hier . Of misschien heb je wel ruimte voor een hangmat, hangstoel of de supercoole In Yard swing

Ik wens jou en je kind veel plezier met het maken en gebruiken van het ‘ontprikkel-plekje’.

Mocht je nog vragen of aanvullingen hebben, ik hoor ze graag! Heeft jouw kind moeite met inslapen en/of doorslapen dan kun je altijd contact opnemen voor een persoonlijke behandeling afgestemd op jouw kind en jullie gezin. Voor meer informatie: kinderslaapoefentherapie

N.B. Deze blogpost is niet gesponsord maar geschreven uit enthousiasme en ter inspiratie. Mocht jij of je bedrijf wel interesse hebben in een op maat geschreven artikel over een onderwerp (gerelateerd aan bijvoorbeeld: gezond bewegen, zwangerschap, bevalling, baby’s, kinderen, motorische en sensorische ontwikkeling) dan kun je altijd vrijblijvend contact met mij opnemen voor meer informatie. Delen van dit artikel mag, kopiëren/knippen/plakken zonder mijn uitdrukkelijke toestemming niet. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *