Kinderslaapoefentherapie

Zit je met je handen in het haar omdat je kind niet kan of wil gaan slapen?Weet je dat je met dit probleem naar een kinderslaapoefentherapeut kunt gaan? Slaapoefentherapie staat aangemerkt als aanbevolen samenwerkingspartner en verwijsmogelijkheid in de richtlijn van de JGZ: Gezonde slaap en slaapproblemen bij kinderen 2017 in Thema 7.B

Slaapproblemen bij kinderen zijn er altijd al wel geweest. Kinderen vormen de grootste groep van alle slapelozen. Onder slaapproblemen verstaan we inslaap- en doorslaapproblemen maar bijvoorbeeld ook bedplassen, nachtangst/night terror (pavor nocturnus) en nachtmerries. Echter in dit digitale tijdperk dreigen slaapproblemen nog verder toe te nemen. Kinderen zitten tegenwoordig vaak en lang achter beeldschermen en bewegen minder. Hierdoor kunnen kinderen soms moeilijker ontspannen waardoor het in slaap vallen een probleem kan worden. Wanneer onvoldoende aan de slaapbehoefte van het kind wordt voldaan nemen ook de lange termijn gevolgen van slaapproblemen toe bijvoorbeeld: vermoeidheidsklachten, gedragsproblemen, concentratieproblemen, verminderde leerprestaties, sombere gedachten, angst, lusteloosheid, verminderde weerstand en lichamelijke klachten als hoofdpijn.

Slaapproblemen bij kinderen kunnen ook eigenlijk een probleem van de ouders zijn. En niet alleen wat betreft hun eigen slaapgebrek. Soms heb je als ouder geen idee meer wat je allemaal moet doen om te zorgen dat je kind (weer) gaat slapen en hebben jullie onbedoeld ongunstige gewoontes aangeleerd. Ik kijk nergens van op en oordeel niet maar als jullie er aan toe zijn dan denk ik graag mee om een persoonlijk en op maat gemaakt plan te maken om te zorgen dat iedereen (weer) beter slaapt.

Door mijn specialisatie kinderslaapoefentherapie kan ik jou als ouder adviseren en informeren over onder andere:

  • gezond slaapgedrag
  • juiste slaapgewoonten
  • richtlijnen voor een gezonde slaap
  • structuur geven aan de dag en de nacht
  • ontspanningsoefeningen om samen te doen
  • het gebruik van slaaphulpmiddelen zoals boekjes, speciale wekkers, stickerkaarten, kussens, slaaptunnels, verzwaringsdekens, verzwaringsknuffels etc. …
  • sport en beweegadviezen voor je kind

en jouw kind slaapoefeningen leren om:

  • beter te ontspannen
  • het hoofd stil te krijgen
  • de aandacht naar veiligheid en rust te verleggen (focussen)
  • “uit het hoofd, in het lijf” te komen,
  • ook overdag wat vaker rust te nemen en overprikkeling te verminderen/voorkomen
  • de dag af te leren bouwen
  • minder bang te zijn in het donker of om ‘alleen’ te zijn
  • minder strijd te voeren rondom bedtijd

Ik leer jullie om op een positieve manier met slaap om te gaan waardoor je kind rustiger zal gaan slapen, makkelijker doorslaapt en jijzelf steun ervaart door de aangereikte hulpmiddelen, uitleg en betrokkenheid bij jullie als gezin.

Wil je graag hulp bij het slaapprobleem van je kind en daarmee ook de oplossing voor je eigen slaaptekort? Ik sta voor jullie klaar! Klik hier om je kind direct aan te melden.