10 tips / spelideeën / oefeningen met een mini nestschommel

Zijn jouw kinderen ook zo dol op die grote nest-schommels die op steeds meer speelplaatsen hangen? Voor thuis zijn ze natuurlijk ook geweldig maar …. in de meeste tuinen past zo’n megagroot gevaarte helaas niet. Wist je dat er ook een mini nestschommel bestaat die gewoon aan normale schommelhaken kan?

De doorsnede is 62 cm en hij is belastbaar tot 100 kg. Ideaal als je toch al een schommel in de tuin hebt maar ook handig om binnen aan een balk of wellicht onder je carport te hangen. Schommelen stimuleert niet alleen de motorische ontwikkeling maar helpt ook kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen.

  • Schommelen is één van de fijnste en beste manieren voor kinderen (en volwassen) om tot rust te komen. Door de repeterende beweging voelen overprikkelde kinderen zich snel fijner en het kan op die manier boosheid en/of verdriet verminderen. Combineer dit eventueel met een (verzwaarde) deken en een lekker zacht kussen achter het hoofd voor extra fijne prikkels.
  • Kinderen die onderprikkeld zijn en bijvoorbeeld onderuit aan tafel hangen of moeite hebben met hun concentratie kunnen na even schommelen zo alert worden dat hun huiswerk of door-eten een stuk makkelijker gaat.
  • Schommelen op de buik stimuleert het oprichten van het hoofd en de bovenrug en versterkt tevens de rugspieren. Ook leuk om te combineren met het wegtikken van een bal(lon) met de handen.
  • Liggend op de rug schommelen met het hoofd een klein stukje achterover vinden veel prikkelzoekende kinderen het erg fijn om de wereld op zijn kop te beleven.
  • Zittend schommelen kan gewoon met de benen er uit maar bijv. ook door eerst vaart te maken en daarna in de kleermakerszit verder te schommelen. Let er op dat je kind dan goed rechtop zit en zich stevig vasthoudt.
  • Schommelen op de knieën is een goede oefening voor het evenwicht van je kind.
  • Lukt dit al goed? Maak het dan moeilijker en probeer het eens op 1 voet en 1 knie.
  • Staand schommelen is in het begin vaak spannend maar als het eenmaal lukt zo heerlijk, het gevoel alsof je zweeft!
  • Én het kan niet alleen met de voeten dicht naast elkaar maar bijvoorbeeld ook in spreidstand of de voeten achter elkaar.
  • Bovendien is het juist staand leuk om te experimenteren met niet alleen van voor naar achter schommelen maar ook van links naar rechts. Of probeer eens staand op één voet te schommelen, een echte uitdaging voor je evenwicht!

Ik wens jullie veel schommelplezier en eventuele aanvullingen hoor ik graag!

De mini nest schommel is onder andere te koop bij www.toys42hands.nl

N.B. Deze blogpost is niet gesponsord maar geschreven uit enthousiasme en ter inspiratie. Mocht jij of je bedrijf wel interesse hebben in een op maat geschreven artikel over een onderwerp (gerelateerd aan bijvoorbeeld: gezond bewegen, zwangerschap, bevalling, baby’s, kinderen, motorische en sensorische ontwikkeling) dan kun je altijd vrijblijvend contact met mij opnemen voor meer informatie. Delen van dit artikel mag, kopiëren/knippen/plakken zonder mijn uitdrukkelijke toestemming niet. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *