Van de allereerste krassen naar ondefinieerbare figuren tot de eerste ‘ik’-tekeningen. De tekenkunsten van je kind ontwikkelen zich de eerste jaren razendsnel. Mocht je kind weinig interesse en/of aanleg hebben voor tekenen en kleuren dan is het slim om een stimulerende omgeving voor je kind te creëren. Waarom en hoe je dat doet lees je hier.
Tekenen is een geweldige manier om uiting te geven aan je creativiteit. Om te zien en ervaren hoe er op zo’n mooi wit papier als bijna vanzelf iets ontstaat door je eigen hand. Jonge kleuters ervaren dat heel sterk. Vandaar dat sommige kinderen lang een voorkeur houden voor donkere kleuren en er grote vlakken mee in kleuren. Niet omdat ze niet van vrolijke kleuren houden maar omdat zwart gewoon veel en snel resultaat geeft. Naarmate je kind ouder wordt zal het steeds meer kleuren gaan kennen, benoemen en gebruiken. Dat wil niet zeggen dat een zon altijd geel moet zijn of het gras niet rood mag zijn. Kleuters leven nog heerlijk in hun fantasie en daar kan alles! Door te tekenen ontwikkelt een kind de fijne motoriek. Dat is bijvoorbeeld belangrijk voor het leren schrijven. Het kind leert de hand en vingers steeds beter te bewegen en aan te sturen waardoor de tekeningen steeds meer vorm krijgen en het inkleuren nauwkeuriger wordt.
Stimuleer je kind van jongs af aan om een potlood op een goede manier vast te houden. Wat je niet verkeerd aanleert hoef je immers ook niet meer af te leren. Bij een goede potloodgreep pakken duim en wijsvinger samen het potlood vast, de middelvinger ondersteunt het potlood: de driepuntsgreep. Kleurpotloden in een driehoeksvorm stimuleren de pengreep. Aan elke kant van het potlood kan het kind een vinger plaatsen. Goede driehoekspotloden zijn er bijvoorbeeld van Staedtler en Stabilo.
Misschien wil je kind wel graag tekenen maar heeft het geen idee waar te beginnen. Dan kun je stap voor stap iets voor tekenen wat je kleuter kan natekenen. Er zijn ook leuke boeken te koop met mooie voorbeelden en tekenideeën. Als kinderen een richtlijn hebben hoe iets in elkaar zit durven ze het soms wel en verrassen ze zichzelf. Het ene kind zal nauwkeurig alle stappen volgen en de tekening ‘moet’ precies zo worden als het voorbeeld. Anderen zijn blij met de opzet en geven er daarna hun eigen draai aan. Alles mag en van elke tekening leren ze.
Sommige kinderen houden meer van inkleuren dan van zelf tekenen. Prima want er zijn kleurboeken genoeg te koop en anders wel zelf uit te printen. Voor een kleuter is een hele kleurplaat vaak nog niet te overzien. Ze kleuren een stukje en gaan dan verder met een nieuwe kleurplaat. Motiveer je kind eens om elke dag een stukje van dezelfde kleurplaat te kleuren zodat er na een paar dagen een volledige afbeelding ontstaat. Het resultaat zal je kind verbazen en kan een stimulans zijn om vaker een kleurplaat af te ronden. Vind je kind het lastig om tussen de lijnen te blijven bij het inkleuren en wil het dit graag leren? Dan kun je de lijnen van de tekening begrenzen met Twisty Sticks. Zo voelt je kind waar de lijn is en kan het van richting veranderen.
Tot slot; kinderen die weinig uit zichzelf tekenen en kleuren willen vaak wel voor anderen iets moois maken. Dus grijp elke gelegenheid aan; van jarige opa tot zieke buurvrouw, om samen iets moois te maken. Spreek je waardering uit voor het harde werk en geef de kunstwerken een mooi plaatsje bijvoorbeeld in deze mooie en handige wissellijst.