Leer je kind een eigen kerstboom te vouwen

Veel kinderen zijn dol op de kerstijd met alle lichtjes en gezelligheid. Wil jouw kind ook graag een eigen kerstboom op zijn of haar kamer? Lees hier hoe je samen deze mini kerstboom kunt vouwen om hem daarna mooi te versieren. Leuk om te doen en heel goed voor de fijne motoriek!

Wat heb je nodig?

  • 3 groene vouwblaadjes (maat maakt niet uit, ik gebruikte 3 keer dezelfde maat maar van groot naar klein kan ook erg mooi zijn)
  • lijm
  • potloden
  • evt. lint of glitters voor het versieren

Vouwen

Vouw eerst een recht kruis (eerst in de breedte vouwen dan open maken, kwartslag draaien en weer in de breedte vouwen).

Vouw een schuin kruis ( linkerpunt onder naar rechterpunt boven vouwen, open maken en daarna rechterpunt onder naar linkerpunt boven vouwen)

Vouw het midden van de linker en rechter zijde naar elkaar toe en naar boven. Het papier zal vanzelf langs de schuine vouwlijnen (de diagonalen) in elkaar vouwen.

De eerste laag is klaar. Herhaal de stappen met de andere 2 vouwblaadjes.

Leer je kind te vouwen door beide handen te gebruiken en met de wijsvingers over de vouwlijn te strijken. Zo stimuleer je een goede aansturing van de wijsvinger (belangrijk bij het leren schrijven) en leert je kind netjes en strak te vouwen (zie foto)

In elkaar zetten

Vouw de vorm een beetje uit zodat deze blijft staan. Doe een beetje lijm aan de bovenkant van alle hoeken. Zet het volgende vouwblaadje in precies dezelfde vorm er op. Doe daar ook een beetje lijm aan de bovenkant van alle hoeken en zet het laatste gevouwen blaadje er op.

Versieren

Versier de boom met getekende ballen en slingers (ook leuk om schrijfoefeningen op te doen) of gebruik lint of glitters voor een schitterend effect. In de praktijk zijn de kinderen dol op mijn gouden en zilveren driehoekspotloden van Toys42hands, en aan hun lengte te zien niet alleen in de kerst-periode ;-).

Veel knutselplezier!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *